15 Mart 2012 Perşembe

Ayrıldık Birleştik Bakın Neler Öğrendik

Yeni bir yöntem öğrendim; Ayrıl Birleş yöntemi. Adı gibi keyifli bir etkinlik oldu :)
Aslında yeni öğrendim değil de hatırladım demem gerek. Biz bunu kubaşık öğrenme diye öğrenmiştik üniversitede. Adı değişmiş, böyle daha güzel olmuş. Öğretmen Akademisi Vakfı'nın malesef benim katılamadığım ama eşimin izlediği çalışmalarında öğretmişler.Yeni ya hanidir aklımdaydı "nasıl yapar uygularım?" diye düşünüyordum. Kısmet bugüneymiş. 

Türkçe dersi temamız Değerlerimiz, konumuz Karagöz Oyunu. Oturdum Karagöz oyunu ile ilgili ansiklopedik bilgi buldum. Nedir? Nasıldır? Karagöz ve Hacivat kimdir? Bu oyun nasıl ortaya çıkmış? Karakterleri kimler? Böyle bilgiler bulup 6 başlıkta topladım. Kısa ve öz konular haline getirdim. 


Sınıfı 6'şar kişilik 4 gruba ayırdım. Yalnız burada önemli olan her seviyeden öğrencinin gruplara eşit dağıtılması. Bir de malesef bazı öğrencileri alamıyorsunuz. Kaynaştırma öğrencileri ve sınıf seviyesinin çoook altında olanlar için farklı etkinlikler planlamanız gerek. Benimki gibi küçük sınıflarda bu sorun olmuyor. 3 öğrencimi çalışmaya katmadım mesela. seviyenin çok altında oldukları için. Siz matematik grubusunuz dedim onlara. Sene başından beri ilk defa başlarını kaldırmadan onlarca işlemi çözdüler zevkle ;)
Her gruba bir isim koyduk. Gül Grubu, Lale Grubu gibi. Bizim konumuz 6 bölümden oluşuyordu. Gruptakileri 1. kişi, 2. kişi diye adlandırdık. Hepsi kendine bir yaka kartı hazırladı. Her biri konunun bir bölümünün olduğu bilgi kartını ve soru kartını aldı.

         Sonra, bu grupları ayırdık. Her gruptaki 1. kişiler bir araya geldi, her gruptaki 2. kişiler bir araya geldi, bu şekilde yeni 6 grubumuz oldu. Bu yeni gruplardaki her kişi aynı konuyla sorumlu. yani 1. kişilerin grubundaki 4 kişi de 1. konu olan Karagöz Oyunu Nedir? başlıklı konuyu öğrenmekten sorumluydu. Bu şekilde yeni gruplarda herkes grup arkadaşları ile birlikte çalışarak kendi konusunu iyice öğrendi.
Bu noktada dürüst olmalıyım. Benim bazı miskinlerim inatla bu aşamada kendi konusuna doğru düzgün çalışmadı :( 
Bütün herkes kendi konusunu iyice çalışıp öğrendikten sonra, soruların cevaplarını belirlediler. En sonunda herkes kendi esas grubuna döndü. Grubuna döenenler sırasıyla öğrendikleri konuyu arkadaşlarına öğretti. Soruları sorarak arkadaşlarını değerlendirdi. Bu aşamada da elbet konusunu önemsemeyip de öğrenmemiş olanlar sıkıntı yarattı. 
Uygulama biraz hareketli ve zaman zaman gürültülü olabiliyor. Ancak sonuç şaşırtıcı.  En son yaptığım genel değerlendirmede etkinliğe tam anlamıyla katılan çocukların, arkadaşlarının konularını da başarıyla öğrendiğini gözlemledim. Üstelik bu sayı benim sınıfımda pek görülmeyen şekilde yüksek. 
Birşey daha gözlemledim. Çocuklar çalışmayan arkadaşlarını sık sık uyardılar. 
Ne kazandık? Önce çok keyif aldık, birbirimizin sorumluluğunu üstlendik, birlikte çalışarak öğrendik, bizim yüzümüzden arkadaşımız başarısız olunca üzüldük. 
Çok dikkatli planlandığında çok verimli bir öğrenme yöntemi. Alt başlıklara ve bölümlere ayrılabilecek her konuda uygulanabilir. Daha büyük sınıflarda çok daha başarılı sonuçlar alınacağına eminim.




2 yorum:

  1. hocam tebrik ediyorum sizi, ben de hatırlamış oldum böylelikle, biraz gözümü korkutacak türde bir etkinlik, gürültü olur, ders kaynar gider diye ama denemek lazım... sağlıcakla.

    YanıtlaSil
  2. Çocuklar en güzel birbirinden öğreniyor. Gürültü garanti elbette öğretmenim ama bir yerde bir çalışma varsa gürültü de kaçınılmaz olmalı diye düşünüyorum :) Umarım dener ve başarılı sonuçlar alırsınız.

    YanıtlaSil