28 Eylül 2012 Cuma

Hissettim, Düşündüm


Sosyal Bilgiler dersi kazanımlarımız "Duyguları ve düşünceleri arasındaki ilişkiyi fark eder." ve "Farklı durumlara ait duygu ve düşüncelerini ifade eder." 
Bu kazanımlar için keyifli ve basit bir etkinlik yaptık:
Öncelikle İkea'dan bu yaz satın aldığım rulo kağıttan yaklaşık 70 cm uzunluğunda bir parça kestim. İnternetten araştırıp bir kötü, bir de iyi haber buldum. İyi haberi bulmak çok zor oldu :( Haberlerimiz; "Sarıkamış'ta ayı saldırısına uğrayan bir kişi yaralandı" ve "Konya Büyükşehir Belediyesi'nin başlattığı kampanya ile 600000 ağaç dikildi." 
Haberleri bulut şeklinde kesip kenarını fosforlu işaret kalemi ile boyadığım kağıtlara ikişer tane yazdım. Büyük kağıdımızı ortadan katlayarak üst kısma "Hissettim" alt kısma da "Düşündüm" diye başlık attım. İki haberi iki bölüme de yan yana yapıştırdım. Yaklaşık 2cmX2cm boyutunda çizgisiz kağıtlar ve 6cmX10cm boyutunda çizgili kağıtlar keserek hazırladım.

Ardından posterimizi tahtaya yapıştırdık. Çocuklarım önce mavi renkli kötü haberi okudular. Bu haberle ilgili duygularını anlatan yüz ifadelerini mavi çerçeveli küçük kağıtlarına çizerek altına numaralarını yazdılar.
Duygularını çizenler ardından bu haberle ilgili düşüncelerini çizgili kağıtlarına mavi renkli kalemlerle yazdılar. İlk başta düşünce olarak "çok üzüldüm" gibi duygu ifade eden cümleler yazdılar. Bunun üzerine duygu ve düşünceler arasındaki farklardan kısaca yeniden bahsettik. Birkaç örnek söyledik. Bundan sonra düşünceler bölümü de doğru şekilde yazıldı. Duguların hepsini ben toplayıp posterde "Hissettim" bölümüne yapıştırdım. O arada istekliler düşüncelerini okuduktan sonra posterdeki "Düşündüm" bölümüne yapıştırdılar. 
 
Mavi renkli kötü haberimizle ilgili çalışmamız bitince bu sefer herkes gelip sarı renkli iyi haberi okudu. Okuyan yerine geçip aynı çalışmaları bu kez iyi haberimiz için yaptı.
















Bu kez iyi haber için duygular ve düşünceler sınıfla paylaşılıp posterdeki yerini aldı. Etkinlik bu haliyle 1 ders saati sürdü. İkinci derste haberler hakkında farklı duygularımıza ve düşüncelerimize dikkat çektik. Aynı haber üzerine herkesin farklı şeyler hissettiğini gördük. Bunun normal bir durum olduğundan bahsettik. Ders kitabımızdaki konuyla ilgili etkinlikleri yaparak çalışmamızı bitirdik. 








 Oldukça keyifli bir etkinlik oldu. Nihayetinde de posterimiz Sosyal Bilgiler panomuzdaki yerini aldı. Ancak sınıfınızda tam bir sessizlik arzu ediyorsanız uzak durun. Çocuklar etkinlik süresince hareket halinde olduğu için ses düzeyi de zaman zaman yükselebiliyor.
Sosyal Bilgiler konularımız çok da keyifli konular gibi görünmüyor. O yüzden bu tarz etkinliklerle biraz daha renklendirmeye çalışıyorum. Bir de kazanımlarımız genellikle davranış oluşturmaya yönelik. Ancak bizden 1,2 ders saatinde bu davranışı oluşturmamız gibi imkansız bir beklenti içinde olan bir müfredatımız var. Böyle etkinliklerle en azından çocukların kazanımları birebir deneyimlemesini sağlayabiliyoruz.