13 Kasım 2015 Cuma

Sayıları Yuvarlıyoruz

Uzuuun bir aradan sonra tekrar paylaşmaya başlıyorum. Aranın sebebi etkinlik yokluğu değil koşturmaca çokluğuydu. Yanıtlayamadığım mesajların sahiplerinden de topluca özür diliyorum :( 
Artık ikinci sınıfız ve işimiz biraz daha zor. Ama kesinlikle daha az keyifli değil. 
Matematik dersinde sayıları en yakın onluğa yuvarlama konusuna başlayacakken "Neden sayılar yerine çocukları yuvarlamayalım?" Diye düşündüm. Konuya hiç değinmeden drama sınıfımıza çıktık. Yere bir kaç küçük halı serdik. Halının bir ucuna üzerinde kocaman "30" yazılı diğer ucuna da "40" yazılı renkli kağıtlar koyduk. Bunlar bizim onluklarımız.  A6 boyutunda kağıtlara da 1-9 arası rakamları yazdık ki bunlar da birliklerimiz oldu. Birlikleri 30 ve 40 arasına eşit aralıklarla dizdik. Devasa bir sayı doğrumuz oldu. Sonra bir çocuğumuz üzerinde kocaman "33" yazan kağıdı aldı. Kendi yerini sayı doğrumuzda bulup tam oraya uzandı. 

Ardından sağına soluna bakmasını ve "30'a mı yoksa "40'a mı daha yakın olduğunu söylemesini istedik. Tabii ki 30 cevabı hemen geldi. Sonra da "o zaman 30'a doğru yuvarlan bakalım" diyerek eğlenceyi başlattık. Bazı çocukları arkadaşları yuvarladı çoğu kendi yuvarlandı. 

Ara ara onlukları değiştirdik. Herkes başka bir sayı oldu ve yakın onluğunu belirleyip ona doğru yuvarlandı.
 Sınıfın yaklaşık yarısı yuvarlandıktan sonra halının iki tarafındaki sayıların ortak özelliğini sorduk "ikisi de onluk" dediler. "Peki siz hangi onluğa yuvarlanıyorsunuz?" Deyince yakın onluğa yuvarlanma kavramını da kendileri buldular. 
Bir ara birler basamağı 5 olan bir sayımız yere yattı. Bu sefer iki tarafa da eşit uzaklıkta olduğunu farkettiler. 5'in bu özel  durumunu da tepenin en üstüne gelmiş bir hız trenine benzettik. Hız treni en  tepeye çıkınca geriye değil hızla ileriye doğru yol alır diyerek bu minik sorunu da çözdük. 
Dersin sonunda hayatlarında ilk defa karşılatıkları bu konuyu hiç tereddütsüz kavramışlar, yuvarlana yuvarlana hâl olmuşlar ve çok da eğlenmişlerdi ;)