22 Şubat 2013 Cuma

Tümleçleri Öğreniyoruz


Türkçe dersinde konumuz tümleçler ya da kitabımızdaki tuhaf tanımıyla işi tamamlayan sözcükler.
Pinterest'te gördüğüm başka bir konuyla ilgili bir etkinliği tümleçler konusuna uyarladım. Çok da güzel oldu :)
Öncelikle cümlenin temel öğeleri olan özne ve yüklemi hatırladık. Özneyi bulmak için yaptığımız etkinliği anımsayıp bir iki ufak tekrardan sonra her çocuğuma bir A4 kâğıt verip bunları A6 boyutunda 4 parçaya ayırmalarını istedim.
İlk kâğıdımızın en altına "Siyah köpek oturdu" cümlesini yazdık. Özne ve yüklemini belirledik. Ardından her çocuğumdan cümleyi resmetmelerini istedim. Ama sadece cümlede verilen bilgileri kullanarak. 



Herkes oturan bir siyah köpek çizdikten sonra ikinci kâğıtlara geçtik. İkinci cümlemiz "Siyah köpek kulübesinin önünde oturdu. " bu cümle de kâğıdın en altına yazılıp resmedildi. Bu kez her kağıtta bir kulübe ve önünde oturan bir siyah köpek oldu.



Üçüncü kâğıtlara "Siyah köpek güneşli bir günde kulübesinin önünde oturdu." yazıp bu cümlenin resmini de yaptık.



Son kağıdımıza da "Siyah köpek güneşli bir günde kulübesinin önünde bahçedeki çiçekleri ve kelebekleri seyrederek oturdu." yazıp bu kez en ayrıntılı resmimizi yaptık.


Son olarak bu dört resimi sırasıyla alt alta birbirine bantladık. 
İlk cümlede özne ve yüklemi belirlemiştik zaten. İkinci kağıttaki cümlenin yüklemine "nerede?" sorusunu sorduk. "Kulübesinin önünde" cevabını fosforlu kalemle çizip kâğıdın üstüne de "nerede?" Diye yazdık sonradan deftere bakınca anımsayabilmek için. Üçüncü cümleye "Ne zaman?" dördüncü cümleye de "Nasıl?" Sorularını sorarak cevaplarını keçeli kalemlerle belirledik.
























Böylece her cümlede tümleçleri bulmuş, tümlecin, eylemi belirtme, tamamlama görevini en güzel ve somut şekilde göstermiş olduk.
Son olarak katlayarak defterimize yapıştırdık. Deftere yapıştırdığımız bu resimli ve neşeli kitapçığımızın en üst kapak kısmına kısa bir tümleç tanımı yazarak etkinliğimizi noktaladık.













Biz biraz oyalandık, etkinlik 2 saat sürdü. Ama çook eğlendik, kolayca kavradık.Hem keyifli hem de son derece masrafsız bir etkinlik oldu :)

2 yorum:

  1. Ne kadar hoş olmuş,ben de 1. sınıfta hecelerden sözcük oluştururken hem tahtada hem de kağıtta buna benzer resimlemeyi kullanıyordum.Üst sınıflar için düşünmemiştim.Kiminin yaptığı görseller çok şaşırtır beni.

    YanıtlaSil
  2. Resimleri her derste hemen her konuda kullanabiliyoruz öğretmenim. Öğrenilenleri kalıcı hale getirmede çok yararlı. Çocuklara birazcık güvenince yapabilecekleri beni de hep şaşırmıştır :)

    YanıtlaSil