17 Şubat 2014 Pazartesi

Onluk Kart Halımız

Onluk kartlar matematik öğretiminde çok önemli ve keyifli bir materyal. Kabaca tarif edersek 2x5 şeklinde bölümlere ayrılmış bir dikdörtgen kutudan ibaret. Bölümlere koyduğumuz küçük kartlarla toplama, çıkarma, sayma gibi işlemleri kolaylıkla yapabiliyoruz. 
Ben de sınıfta bu işi oyuna dönüştürüp daha eğlenceli hale getirmek için dev bir onluk kart hazırladım.  Önce zemine bantlamak suretiyle yapayım diyordum. Ama sonra taşınabilir olması için bir brandacıdan 1,40 m enindeki beyaz vinilden 1metre aldım. Vinilin parlak yüzeyine renkli elektrikçi bantlarından kullanarak iki tane onluk kart yaptım. Bu iş yaklaşık yarım saat sürdü.

 

Üzerine koyacağımız pulları da renkli A4 kağıtlardan daire şeklinde iki farklı renkte keserek hazırladım. Böylece dilediğimiz zaman dilediğimiz yerde kullanabileceğimiz iki adet onluk karttan oluşan halımız hazır oldu. 
Bugün de ilk etkinliğimizi yaptık. Konumuz toplama işleminde verilmeyen toplananı bulmak. Bunu toplamı 10 eden sayı çiftleri konusuyla birleştirerek kış temalı şöyle bir çalışma kağıdı hazırladım. Çalışma kağıdının arka yüzünde de 10 içinde toplama işlemleri var. 

Çalışma kağıdını indirmek için resme tıklayın

Ardından halka şeklinde oturduk. İşimiz sadece 10 ile olduğu için onluk kart halımızı ikiye katlayıp yere serdim. Çalışmayı kısaca çocuklara anlattıktan sonra işi onlara bıraktım. Keyifle ve kolayca eksik toplananları buldular. Bunu yaparken önce kardan adamın göbeğindeki sayı kadar pulu karta yerleştirdiler. Ardından eksik kalan kısmı farklı renkteki pullarla tamamlayarak verilmeyen toplananı buldular ve çalışma kağıdında uygun yere yazdılar. Böylece aynı zamanda toplamı 10 eden sayı çiftlerini belirlemiş ve toplamanın değişme özelliğini de hissetmiş oldular. Çok keyifli ve verimli geçen yaklaşık 25 dakikada 9 tane toplama işlemini yaptık. Kalan zamanımızı elbette şarkı söyleyerek ve dans ederek geçirip dersi noktaladık. 



 

 

Hazırlama maliyeti yaklaşık 20 lira oldu. Bu halıyı 20 içinde tüm toplama ve çıkarma işlemlerinde, onluk birlik kavramının öğretiminde, 20'ye kadar olan sayıların öğretiminde kullanabiliriz. Her öğrencinin önüne de küçük birer onluk kart vererek işi iki kat keyifli hale getirebiliriz. Çocuklarımız için hazırladığım boş onluk kartları buradan indirebilirsiniz. 

Onluk kartlarla ilgili daha önce hazırladığım etkinliklere buradan ulaşabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder